23. januar - 27. februar 2014
Evžen Sobek se je rodil leta 1967 v Brnu, kjer je tudi obiskoval Tehnično univerzo. Sprva je študiral tehnično risanje, nato pa se je prepisal na Inštitut za ustvarjalno fotografijo Šlezijske univerze v Opavi. Evžen Sobek je samostojni fotograf in fotografski mentor, v svojem delu pa se osredotoča predvsem na dokumentarno fotografijo. Prve pohvale si je prislužil s serijo fotografij, ki prikazujejo življenje premonstratenskih menihov v češki vasi Zeliv, in s fotografijami vsakdanjega življenja Romov v njegovem rodnem mestu. Njegove fotografije so del mnogih zasebnih in javnih zbirk, med drugim Muzeja za likovno umetnost v Houstonu, Šole za vizualno umetnost v Osaki in Muzeja uporabnih umetnosti v Pragi. Ustanovil je Šolo fotografije v Brnu in natečaj Fotoframe, predaval pa je tudi v Osaki na Japonskem in v Portlandu v ZDA. Sobek je poleg Češke samostojno razstavljal še v Nemčiji in Avstriji, na Slovaškem, v Izraelu, letos pa tudi v prestižni fotografski galeriji ClampArt v New Yorku.
Modro življenje
Ustvarjalna pot češkega fotografa Evžena Sobka (1967) skoraj neposredno odraža vse spremembe v srednjeevropski dokumentarni fotografiji po letu 1989. Pa ne zato, ker bi jim skušal na vse pretege slediti, temveč zato, ker je bil zelo pogosto sam pri njih udeležen ali pa jih je v češki prostor celo prinašal. Njegovo zanimanje se je od socialno zamejenih skupnosti, ki so jih predstavljali posnetki vasi, samostanov ali Romov, ob koncu devetdesetih let preusmerilo k subjektivnejši in večpomenski izpovedi, predstavljeni v seriji Ecce Homo. Na začetku novega stoletja je začel dajati prednost barvi in opažati nove življenjske stile in načine preživljanja prostega časa. Hipne posnetke v 35 mm formatu je zamenjal za podrobnejše prikazovanje v srednjem formatu, pri katerem zaustavljeno dogajanje nadomešča z mirnim vztrajanjem. Na fotografijah se pojavljajo motivi, ki bi jih lahko imenovali krajine, portreti, tihožitja. Fotografije imajo specifično tonalnost in ostra meja med nedotakljivostjo dogajanja in delom z modeli je izgubila svoj pomen. Kot fotograf, pedagog in kustos je tako izrazito prispeval k razvoju tega, kar se je na Češkem začelo označevati kot "nova dokumentarna fotografija" (nový dokument). Hkrati je Evžen Sobek eden izmed redkih čeških dokumentaristov, ki so uspeli izdati knjigo pri tuji založbi. Knjiga Life in Blue je izšla lani v Berlinu pri založbi Kehrer Verlag Heidelberg. V njej je v neobičajno velikem kvadratnem formatu predstavljenih 53 fotografij, ki jih spremljata uvodna eseja zgodovinarja fotografije Jiříja Pátka in sociologa Jiříja Siostrzonka.
Prepričljiva očarljivost Modrega življenja temelji na nauku, da je drobna posamičnost izsek celote. Za nastanek serije fotografij je avtor izbral večplastno okolje treh akumulacijskih jezer Nové Mlýny, ki so nastali v sedemdesetih letih med vinogradi južne Moravske. S sistematičnim mapiranjem je avtor ta mali vzorec uporabil kot model za zarisovanje vrste sodobnih fenomenov. Evžen Sobek beleži tu nadvse nenavadno koeksistenco najrazličnejših vikendašev, svet ribičev, lovcev, privržencev narave, vsestranskih hišnih mojstrov, vrtičkarjev, igralcev paintballa, deskarjev in motoristov, ki jih druži navdušenje nad soncem, vodo, hrano in alkoholom. Le-ti so si tu bolj ali manj pollegalno in samohotno postavili vikende in najrazličnejše namenske stavbe ali pa bivajo v avtodomih in prikolicah, ki so jih sčasoma obdali z vrtovi. Za zaobjetje tega sveta je Evžen Sobek izbral negativ srednjega formata, ki ga je nato skeniral, da bi na ta način ustvaril fotografije z mehko tonalnostjo, uglašeno v modrih tonih, in z vrsto drobnih detajlov. V minulem desetletju je plejada čeških fotografov poizkusila poimenovati dobo, življenjski stil in skupne vrednote s sledenjem sodobnim oblikam preživljanja prostega časa. Nedvomno in brez pretiravanja lahko rečemo, da gre za eno izmed ključnih tem obdobja. Evžen Sobek pa je bil med vsemi najbolj dosleden.
Tomáš Pospech
kritik in kustos razstave