17. september 2007
NLB Galerija Avla

Slovenski reklamni plakat (1945-1970), oblikovalska razstava


Napoved razstave v NLB Galeriji Avla, Trg republike 2, Ljubljana.
Odprtje razstave v četrtek, 20. septembra 2007, ob 20. uri.
Razstava bo odprta od 20. septembra do 23. novembra 2007.

Ciklus razstav, v katerih predstavljamo zgodovino slovenskega grafičnega oblikovanja, se nadaljuje s povojnim reklamnim plakatom. Reklamni plakati so se pri nas pojavili že v prvi polovici 20. stoletja, razmah in avtonomne oblikovne značilnosti pa so začeli dobivati prav v obdobju po drugi svetovni vojni. Tako kot ostale teme slovenskega povojnega plakata (politični, kulturni in turistični plakat) so se reklamni plakati razvili iz potrebe po izgradnji povojne Slovenije, kasneje pa "gradnji" gospodarstva in ekonomije, ter zelo hitro postali močan medij nove gospodarske veje, ki ji danes pravimo oglaševanje.
Vsebinsko so ti plakati daleč od danes poznanih oglaševalskih plakatov, saj bolj kot konkretne izdelke oglašujejo imena njihovih proizvajalcev. Oblikovno so bili na začetku mešanica vplivov predvojnih plakatov in iskanja novih rešitev, kmalu pa so dobivali skupne oblikovne značilnosti dobe, v kateri so nastali. Z njimi so se ukvarjali šolani grafiki, slikarji in arhitekti, zelo veliko pa je bilo še vedno nepodpisanih izdelkov ali takih, ki so jih izdelali kar v tiskarnah oziroma njihovih propagandnih oddelkih.

Izbor na razstavi zajema dela avtorjev, kot so Milko Bambič (na razstavi je za primerjavo predstavljen njegov predvojni plakat za Radensko), Janez Trpin, Boris Jurkovič, Marjan Nosan, Vinko Sirec, Nace Mihevc, Uroš Vagaja, Dušan Škrlep in drugi. Skupaj s številnimi nepodpisanimi avtorji so pomagali graditi slovenske in jugoslovanske blagovne znamke (Radenska, Zlatorog, Triglav, Peko, Elektrotehna, Helios, JAT, Ilirija, Iskra, Elan, Astra in nepozabna Cockta, "pijača naše mladosti"), ki so na drugi strani gradile "narodno samozavest".

Kljub vsebinskim in formalnim razlikam med reklamnimi plakati iz povojnega časa in današnjimi oglaševalskimi plakati velikih formatov ostaja njihov namen bistveno nespremenjen. Za sodobnega obiskovalca razstave pa so ti povojni plakati dober prikaz, kako nedolžno se je začela in razvijala neka stroka, ki danes vizualno zaseda vse pore naših življenj.

"V času nastanka je bil njihov namen v bistvu enak namenu sodobnih oglaševalskih plakatov, a zaradi časovne oddaljenosti od dobe, v kateri so nastali, za nas dobivajo povsem drugačen značaj in pomen. Postali so del zgodovine. Za tiste, ki so sodobniki teh plakatov ali se jih spominjajo, so nekakšna vizualna spominska knjiga. Za tiste, ki jih ne poznajo, pa so zanimiv, celo zabaven izlet v minulo vizualno pokrajino, povsem drugačno od današnje, v kateri vladata vsesplošno razkošje in zapovedan užitek za oči." (Metka Dariš)

Odprtje razstave bo v četrtek, 20. septembra 2007, ob 20. uri. Razstava bo na ogled do 23. novembra 2007, galerija pa je odprta vsak delavnik od 8. do 18. ure.

Na voljo smo vam 24 ur na dan, vse dni v letu!