17. julij - 26. september 2003
Pred dobrim letom smo na prvi razstavi slovenske grafike iz Umetniške zbirke NLB predstavili dela sedmih umetnikov, pionirjev sodobne slovenske grafike, lahko bi rekli tudi ustanoviteljev "ljubljanske grafične šole", ki je rasla in utrjevala svoj mednarodni ugled vzporedno in z ljubljanskimi grafičnimi bienalnimi razstavami.
Ta častitljiva mednarodna specializirana likovna manifestacija, ki letos praznuje svojo jubilejno petindvajseto postavitev, se je, kot je videti, dokončno odpovedala še živi in izpovedni grafični ustvarjalnosti, ki neposredno prihaja iz rok umetnikov in se je poklonila vsakršni tehnološko buhteči visoko nakladni in medijsko vse prisotni reprodukciji, kot da je reproduktivnost oziroma proliferacija sama po sebi smisel in sporočilo sodobne umetnosti. Morda? Izravnava zdajšnjega "grafičnega" bienala z najnovejšo siceršnjo neuravnovešeno likovno sceno, ki so jo drzno in brezkompromisno oblikovale nove umetniške prakse in še ne docela dorečeni interaktivni eksperimenti komuniciranja medijsko različno emitiranih vizualnih sporočil, spočetih v zadnjih desetletjih, je treba sprejeti z razumevanjem, bržčas kot radikalni dekonstruktivistični obrat nove logistike umetnostnih razstavnih ustanov. Dobili smo pač nekaj, kar morda doslej še nismo imeli (čisto tako prav gotovo ne!), mogoče se bo to izkazalo za koristno, kdo ve, in izgubili nekaj, kar smo že zdavnaj vzeli za svoje in je v nas, kar smo vzljubili in kar je dokazano imelo težo tudi v svetu, čeprav morda danes predvsem v njegovih čedalje bolj nostalgičnih likovnih krajinah. Je pa znamenj, da se je vera v "staro dobro umetniško grafiko" ohranila pri življenju, kajpak veliko! Tako nas pregovarja še zmerom živa grafična ustvarjalnost na Slovenskem, ki jo zaznamuje pomenljiva dejavnost pripadnikov vseh generacij. V to nas je prepričala tudi zgovorna odmevnost lanske razstave v Galeriji Avla NLB, ko so nas živo nagovorili izbrani grafični listi mojstrov B. Jakca, F. Miheliča, R. Debenjaka, M. Preglja, M. Pogačnika, K. Zelenka in V. Makuca. Takšno bo prav gotovo tudi srečanje z deli generacije, ki se je pri njih učila, in skupaj z njimi učinkovito utrjevala pojem "ljubljanske grafične šole": z novodobno pomensko razpeto ikonografijo, mojstrsko izrazno elaboracijo starih in kombiniranih grafičnih tehnik in tudi že z zgodnjo izvirno interpretacijo v sodobnem sitotisku, ki so ga prav nekateri izmed razstavljajočih grafikov pri nas ustvarjalno vpeljali v rabo in ga uspešno razvijali. Tokrat predstavljamo izbor 23 grafičnih listov trinajstih umetnikov, katerih dela v več primerkih hrani Umetniška zbirka NLB, to so: Bogdan Borčić, Tinca Stegovec, Zdenka Golob, Joža Horvat - Jaki, Janez Boljka, Adriana Maraž, Janez Bernik, Danilo Jejčič, Andrej Jemec, Zvest Apollonio, Drago Hrvacki, Meško Kiar in Dževad Hozo.
Stane Bernik